Alex Dumbravă (41 ani) pornește la începutul lunii februarie în traversarea Oceanului Atlantic într-o ambarcațiune cu vâsle, făcând parte dintr-un echipaj internațional. Alături de patru feroezi și un neozeelandez va străbate peste 8,000 de km vâslind fără oprire, în schimburi de două ore, din sudul Portugaliei până în Miami, Florida, trecând și prin Cuba. Durata estimată de traversare este de 60 de zile.
Fost handbalist și practicant de judo, Alex a participat la diverse competiții de alergare și triatloane și, împreună cu familia, are o viata activă incluzând activități de înot, alergare, bicicletă, schi și drumeții. Din vara anului 2016 se antrenează pentru traversarea Oceanului Atlantic, având program de exerciții fizice la sală aproape în fiecare zi și în weekenduri pe apa, într-o barcă specială. Antrenamentele pe apă au culminat cu traversarea Marii Negre, în iunie 2017, când a plecat de la Mangalia la Batumi, Georgia, alături de alți 4 români. În paralel cu antrenamentele pe care le face, Alex planifică împreună de alți 3 foști sportivi de performanță (Vlad, fost rugbist, Bogdan, voleibalist și Mihai, canotor) traversarea unui ocean și dezvoltarea de evenimente care să-i încurajeze pe cei din jur să facă mișcare, să își provoace limitele și să încerce activități noi, așa cum este și vâslitul oceanic pentru mulți dintre noi.
În timpul pregătirilor, Alex a fost abordat de către un echipaj din Insulele Feroe ce își căuta un partener pentru expediția pe care o planificau pentru data de 5 Februarie 2018. Considerând a fi un exercițiu foarte bun pentru expedițiile viitoare, a decis foarte repede că se va urca în barcă cu aceștia chiar dacă îi va cunoaște până la start doar prin intermediul rețelelor de socializare. Dat fiind intervalul scurt de timp, a decis să își vândă mașina pentru a finanța parțial această inițiativă și în paralel să lanseze o campanie de strangere de fonduri cu ajutorul colegului de proiect, Vlad.
Prima traversare a Oceanului Atlantic într-o ambarcațiune cu vâsle a fost și prima traversare a unui ocean și a fost dusă la bun sfârșit de doi norvegieni, acum 121 ani, în 55 zile, pe o rută nordică, din SUA în Insulele britanice Scilly. Recordul a rezistat până în epoca modernă, fiind doborât, printre alții, de Leven Brown (UK) și Livar Nysted (Insulele Feroe) alături de alți doi coechipieri în anul 2010.
Vâslitul oceanic reprezintă unul dintre cele mai dure sporturi, fiind o combinație de efort fizic, navigație, aptitudini de supraviețuire, abilități interumane, spirit de echipă, disciplină și putere mentală, dar și datorită caracterului repetitiv al activităților, al stresului cauzat de monotonie și mediu, și al interacțiunilor dintre membrii echipajului. Echipajul vâslește continuu, de regulă în schimburi de două ore, iar în timpul de odihnă trebuie să pregătească mâncarea, să mănânce, să se spele, să navigheze, să repare barca și echipamentele, după caz. Fiecare consumă în jur de 8,000-10,000 de calorii pe zi, obținute din mâncarea specială de expediție (deshidratată și reconstituită pe loc cu apă caldă sau fierbinte). Apa potabilă este obținută cu ajutorul unui desalinizator, care pompează apa de mare prin niște membrane și o separă de sare și impurități.
Pe parcursul expediției membrii echipajului trebuie să facă față nu doar efortului fizic cât și, condițiilor specifice traiului într-un spațiu mic și limitat, furtunilor, deshidratării, monotoniei alimentare, provocărilor tehnice și rănirilor – bășici, bătături, iritații și chiar lovituri/ leziuni. Orice situație trebuie rezolvată prin mijloace proprii, neexistând ambarcațiuni de asistență sau echipe de suport.
Ambarcatiunea este una speciala, de 13 metri lungime, cu trei posturi de vaslit si cabine la prova si la pupa. Este proiectata astfel incat sa revina in caz ca se rastoarna si este echipata atat cu mijloace de salvare si localizare cat si cu tehnologie moderna de navigatie si comunicare. Barcile de vaslit oceanic sunt realizate din materiale moderne, usoare (fibra de sticla, carbon) de catre fabricanti dedicati acestui domeniu, in procesul de proiectare si fabricare fiind implicate persoane ce au traversat deja oceane si au cunostinte si experienta in domeniu. Barca folosita in aceasta expeditie este fabricata de Rossiter, dupa un proiect al Bosgraaf Yacht Design, cei care au proiectat Sara G si Avalon, ambarcatiuni ce au stabilit recorduri de traversare in Oceanul Atlantic, Oceanul Indian si Marea Tasmaniei.
L-am intrebat pe Alex despre provocarea de a găsi echipamentul potrivit unei experiențe atât de grele:
"La inceputul lui februarie plec in traversarea Atlanticului intr-o ambarcatiune cu vasle, de la un continent la altul - din Portimao (Portugalia) in Miami, Florida, o calatorie de peste 8000 km ce va dura aproximativ 60 de zile. Una dintre principalele provocari in aceasta expeditie este aceea a echipamentului potrivit. Vom pleca de la o temperatura de 10-12 grade ziua, cu 6 grade noaptea, cu umiditate, valuri, transpiratie si in imposibilitate de a ne usca hainele complet pana la sfarsitul calatoriei. Planul meu este ca pe sub hainele de vant sau de ploaie sa port colanti, bluze de corp, lenjerie din lână de la Merinito - subtire si calduroasa pe de o parte, igienica pe de alta parte. Nu voi putea sa iau prea multe bagaje, asa ca pentru fiecare zona climaterica voi avea 2-3 seturi pe care le voi roti si, ocazional, le voi spala (mai putin pe cele din lana merinos). Abia astept sa vad cum se comporta echipamentul pe durata celor 60 de zile"
Puteti urmari toata aventura sa pe blogul Today sau pe Facebook.