Pregătiri pas cu pas pentru o aventură în care Alex va pedala peste 3000 Km prin 7 țări. Singur.

Azi Alex a plecat in calatoria in care va pedala 3000 km prin 7 tari. Il vom insoti si noi sufleteste si speram ca imbracamintea produsa de noi ii va fi de ajutor. 

Multumim Alex pentru acest articol! Puteti urmari evolutia aventurii pe blogul lui  Spokesadventure.wordpress.com

”Nu lasa timpul sa treaca peste tine, fa ceea ce iti place, orice zi in care doar iti doresti un lucru si nu faci nimic pentru el, este o zi risipita!”

” Inceputul

Salut! Pentru ca ma roade de ceva timp sa fug de nebun prin lume cu bicicleta, si pentru ca simt ca nu ma mai tine nimic locului am decis sa pornesc intr-o calatorie de 3000 km pe doua roti. Avand in spate cateva ture de vreo 5-600Km pe bicla, si o alta aventura in care m-am intors cu autostopul din Germania, cred ca sunt suficient de bine pregatit, atat fizic cat si spiritual. Aici o sa postez cateva amintiri din calatoriile mai vechi, dar si cum stau cu pregatirile pentru noua aventura. In acelasi timp trebuie sa gasesc niste solutii la unele probleme si cred ca pot sa le rezolv impreuna cu voi.

Despre ce este vorba in aventura planificata pentru vara asta?

Simplu, din tarile baltice vreau sa ma intorc pe bicicleta trecand prin capitalele catorva state; de asemenea vreau sa traversez muntii Tatra pe bicicleta. In mare parte traseul este stabilit, evit cat de mult pot drumurile mari si voi merge in cea mai mare parte pe drumuri laturalnice, unele neasfaltate. Asa voi putea cunoaste oamenii din tarile prin care trec asa cum sunt ei.

Despre Curaj

De cand am inceput sa povestesc celor din jur ceea ce vreau sa fac la vara, am tot auzit vorba asta: “iti trebuie ceva curaj pentru asta”…  Ei bine, nu este vorba despre curaj, curajul este o chestie relativa pe care o raportam la propria persoana. Fiecare om are propria definitie pentru curaj, si intodeauna ceea ce tu consideri ca este normal, altuia i se va parea ca este un act curajos, si invers.

Nu ai curaj sa faci ceva, pentru ca acel ceva nu este pe lista ta de prioritati.

Totul depinde de cum privim lucrurile din jurul nostru, cat de mult ne dorim acel ceva si, foarte important, ce facem pentru a obtine acel ceva. Poate la inceput consideram ca e prea dificil, peste puterile noastre. Insa trebuie sa treci peste temerile pe care le ai si sa mergi inainte catre obiectivul propus, chiar daca este greu. Primul pas cateodata este mai dificil, insa odata ce ai facut primul pas, urmatorii vor fi mai usor de facut.

Da, si eu ma gandesc ca o sa fie dificil, ca nu o sa stiu unde pun cortul, ca, mergand pe drumuri de tara, nu voi putea comunica foarte bine cu localnicii si multe alte grij, dar sunt constient ca pot trece peste ele. Ideea e sa te pregatesti cat de cat pentru asta si sa iti zici ca te vei descurca, indiferent de situatie.

Vrei sa vizitezi lumea pe bicicleta, fa-o! Vrei sa sari cu parasuta, sari! Vrei sa meri pe munte, mergi! Totul este relativ.

” Traiesti o singura data”; fals, depinde de tine sa traiesti in fiecare zi!


Traseul

Am tot fost intrebat ce traseu vreau sa urmez. In mare traseul trebuie  sa se bazeze pe chestia asta de pe Bikemap, insa nimic nu este batut in cuie. Voi pleca cu avionul pana in Riga si de acolo, daca timpul si vremea imi permit si ma tin suficient de bine picioarele as vrea sa vizitez Castelul Trakai, Vilnius, Varsovia, Kracovia, Oswiecim(Auschwitz), Zakopane. De aici voi traversa granita cu Slovacia prin muntii Tatra, pe bicla, si ma voi indrepta spre Bratislava. Deoarece nu am foarte mult timp la dispozitie si trebuie sa ma misc cu talent, Viena devine un punct optional pe traseu, la fel si Belgradul, totul depinde de vreme si cat de bine o sa ma misc.

O alta varianta la care m-am gandit ar fi ca din Lituania sa trec prin Kalinigrad spre Gdansk, Polonia si din Gdansk sa iau trenul pana in Varsovia. Pentru Kalinigrad insa, deoarece este o exclava a Rusiei am nevoie de viza si nu am inteles exact daca am nevoie de viza pentru Rusia sau pot sa aplic pentru o viza speciala pentru Kalinigrad. Viza speciala se acorda pentru 3 zile( timp suficient as zice pentru tranzit pe bicicleta). Ca cetatean al UE teoretic pot obtine viza speciala insa nu am inteles daca este valabil doar pentru membrii spatiului Schengen, sau pentru toti cetatenii UE. Alt aspect care trebuie lamurit, oricum, mai sunt 5 luni.

Estimez o medie de 80-100 Km/zi, stiu ca pare mult pentru unii si putin pentru altii, dar este o medie rezonabila cu bagaje pe bicicleta. Merg la munca cu bicicleta si drumul dus-intors inseamna vreo 30 km pe care ii fac in aprox 80 minute cu trafic si semafoare.

Bugetul nu este inca stabilit si am de facut cateva cumparaturi (genti de bicla, posibil un alt portbagaj, anvelope noi, etc).



Primele pregatiri

Desi mai sunt 5 luni pana la data plecarii, pregatirile sunt in toi. Deoarece in 2015 am trecut granita intre Croatia si Bosnia printr-un punct de trecere care parea uitat de lume, si am stat aproape jumatate de ora in vama pentru ca nu vazusera buletine de Romania, am hotarat sa imi fac pasaport. Ma gandeam ca o sa am de alergat mult, de stat la cozi prin cine stie ce locatie din Bucuresti, insa lucrurile au mers ceas.

O simpla cautare pe google mi-a spus ca trebuie sa ma duc la biroul de evidenta populatiei, cel putin in sectorul 4 serviciul pasapoarte este in acelasi loc. Primul pas a fost achitarea taxei de eliberare pasaport, 261 lei pretul pasaportulu si 22 lei taxa consulara – platite la CEC.

Cu chitantele in brate si cartea de identitate, intru in biroul pentru pasapoarte. Aici trec in calculator culoarea ochilor, inaltimea, iti iau amprentele, iti fac o poza si te pun sa semnezi. Asta e, la revedere, ne vedem peste 14 zile. Ma asteptam sa pierd toata ziua cu chestiile astea.

Alta problema pe care o aveam era legata de avion. Pentru ca nu am zbor direct pana la punctul de plecare trebuie sa fac o escala si voi zbura cu doua companii aeriene. Nu stiam daca trebuie sa platesc taxa pentru echipament sportiv de doua ori. Daca iti iei bilet direct si escala este mai mica de 24h atunci taxa pentru echipamentul sportiv trebuie achitata o singura data.

Bicicleta trebuie pregatita pentru transportul cu avionul, indrepti ghidonul, scoti pedalele, scoti aerul din cauciucuri si o bagi intr-o cutie pe care o poti lua de la un magazin de biciclete. astea sunt reguli generale, fiecare companie are propriile reguli legate de dimensiuni si greutate, la fel si tarifele.

Ei bine, 5 luni pana la plecare si pe mine ma mananca rau de tot talpile.

Gata de drum

Desi mai sunt 3 luni si ceva pana la data plecarii, am aproape totul pregatit.

Una din probleme erau gentile, am tot cautat si majoritatea magazinelor nu aveau cob-uri mari pe stoc, trebuia sa dau comanda, insa eu vroiam sa le vad inainte. Am asteptat salonul bicicletei, in ideea ca voi gasi ceea ce caut. Am fost foarte dezamagit de ceea ce am gasit acolo expus. Da, oferta foarte diversificata, dar nu si ceea ce cautam eu. Deci la pomul laudat sa nu te duci cu sacul!

Am gasit la urma urmei genti Bikefun Hiker, 3 compartimente mari si 4 buzunare mici, 55 l in total. Suficient de mare pentru o luna si ceva de pedalat.
Am bagat in ele cortul, sacul de dormit, scule pentru bicicleta si alte “maruntisuri” ajungand la vreo 12 kg, si am iesit la pedalat sa vad cum se comporta. Prima impresie, par destul de rezistente  dar, daca pedalez cu partea din fata a talpii (cum e normal), calcaiul imi atinge geanta, desi sunt decupate special ca sa nu se intample asta.

Nu am cum sa mut gentile mai in spate iar daca mut portbagajul atunci greutatea nu ar mai fi distribuita cum trebuie. Momentan nu am nici o solutie pentru treaba asta. Nu este grav dar la drum lung, posibil sa fie deranjant. Asa ca 55l pe bicla plus un ghiozdan de 30l in spate, bagaj pentru o luna de zile.

La cort, ziceam ca am nevoie de un “footprint” ca sa nu il intep in radacini si cine stie ce alte chestii. Problema era ca nu vroiam sa dau banii si pe asa ceva. Incerc sa reduc bugetul pentru aventura asta cat de mult pot. Asa ca cea mai simpla solutie a fost sa imi fac eu unul. Am cautat o folie de rafie pentru gradinarit (cred ca pentru asta este), asemanatoare cu fundurile de cort vechi, rafie pe o parte si folie laminata pe partea cealalta.

Am taiat o bucata putin mai mare decat fundul cortului (+ 4cm), i-am facut un tiv si niste bucle de chinga pe colturi. Gata! Patru cuie de cort, intinsa pe jos si cortul peste. Problema rezolvata cu o jumatate de ora de munca la masina de cusut.

Cortul

Vroiam sa dorm cu bicicleta in cort, insa nu avea loc. Nu avea rost sa merg cu un cort de 2 persoane, ar fi insemnat ca spatiul interior se incalzeste mai greu si greutatea era alt factor important( aprox 3,2 Kg).

Ma gandeam cum sa fac, sa imi iau un cort special pentru bicicleta in care bicicleta devine structura cortului sau sa imi iau un cort simplu de o persoana. Am ales un cort simplu pentru ca unul special ar fi insemnat ca il voi folosi numai cand merg cu bicicleta si nu cred ca merita investita.

Am bagat cortul in ghiozdan si am iesit la “iarba verde” sa il montez.

Ma asteptam ca spatiul interior sa fie relativ mic insa spre surprinderea mea este chiar foarte confortabil si suficient de mare pentru o persoana. Pot sa stau asezat in cort si sa imi pregatesc un ceai sau o supa in veranda, care este si ea suficient de mare cat sa imi permita sa pun rucsacul si gentile.
Greutatea lui este de 1,6 Kg si se strange chiar foarte mic exceptand betele, desigur. Cu un sac de dormit de vara la vreo 650g si izoprenul voi ajunge la aprox 2,4 Kg, si conteaza foarte mult, trebuie sa am bagajul cat mai usor.

Cortul nu avea inclus footprintul ( o folie care se pune sub cort pentru a-l proteja), insa trebuie sa-mi fac unul, nu stiu ce locuri voi gasi si daca sunt multe pietre, radacini si alte chestii care pot perfora fundul cortului.

La urma urmei bicicleta o sa o leg cu un antifurt si o voi acoperi cu o husa, eventual ii scot rotile si sper sa fie totul ok. Imi recomandase cineva o alarma pentru bicicleta, trebuie sa o testez, insa din ce am citit are 120 dB. Daca nu ma trezesc nici in cazul asta….

Doua luni
 

Mai sunt fix doua luni pana la “ziua Z”.  Pot zice ca totul este pregatit, cu exceptia bicicletei care are nevoie de o revizie generala. Mi-ar placea sa pot pleca la drum cu un 29er dar, putin probabil sa pot strange pana atunci o suma rezonabila.

Sa fac o mica retrospectiva cu pregatirile si achizitiile facute pana acum pentru “marea aventura”.

Primul pas a fost achizitionarea unui portbagaj. Aveam deja unul dar in ultima tura prin Transilvania l-am rupt. A fost sudat, dar nu am  incredere ca o sa ma tina 3000km.

Urmatorul pas a fost sa imi caut niste genti de bicicleta suficient de mari si rezistente. Problema cea mai mare era faptul ca nu gaseam ceva suficient de mare la un pret rezonabil. Nu vroiam sa dau +500ron pe genti. La urma urmei, dupa cateva saptamani de cautari, inclusiv la salonul bicicletei, am gasit ceva care se incadra in bugetul meu si pareau suficient de incapatoare.

Weekendul trecut le-am facut proba pe o distanta ceva mai mare. Data trecuta cand le montasem pe bicla ma plangeam ca le ating cu calcaiele in timp ce pedalam. Problema era ca nu reglasem bine portbagajul, fiind inclinat catre fata.

Ce am bagat in genti weekendul trecut: cortul, sacul de dormit, footprintul pentru cort, haine de ploaie,scule pentru bicicleta (chei, imbusuri, pompa, camera, petece), doua perechi de pantaloni, doua tricouri, primusul si butelia, o conserva si doua supe instant.

Imi faceam griji pentru faptul ca imi mai ramasese foarte putin loc pentru alte lucruri. Doar ca de data asta am plecat cu un sac de dormit mai voluminos. Trebuie sa imi fac o lista cu strictul necesar, si sa nu car lucruri inutile.

La inceput ma gandeam sa merg cu un cort de doua persoane si sa bag bicicleta in cort. Dar socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ. Cand am incercat sa bag bicicleta in cort, am constatat ca nu aveam loc amandoi, cineva trebuia sa doarma afara. Imi este mila de ea, dar trebuie sa doarma afara.

Daca bicicleta ramanea afara, era inutil sa car un cort de doua persoane. Ocupa prea mult spatiu in bagaj. In plus, avea aprox 3,5 kg. Asa ca m-am hotarat sa imi iau un cort de o persoana. Prima varianta pe lista a fost un cort special pentru bicicleta, in care bicicleta este transformata in structura cortului. Parea solutia perfecta, dar era prea scump. Intre timp mi-am zis ca investitia intr-un asemenea cort nu prea merita. Il pot folosi numai cu bicicleta si spatiul interior este destul de mic.

Vroiam sa pot sta in fund in cort si sa imi fac o cafea, ceai sau o supa in veranda. Cu doar 77 cm inaltime si  70 cm latime, lucrul asta era imposibil. Asa ca m-am orientat catre un cort normal pe care sa-l pot folosi si fara bicicleta.

In general corturile de o persoana sunt destul de mici si nu poti sta in fund in interiorul lor. Solutia a venit pe neasteptate de la un foarte bun prieten care are obiceiul sa se duca pe munte singur, cu cat mai putin bagaj. Imi zice ca si-a luat un cort nou de o persoana, dar este foarte incapator. Am trecut pe la el, am vazut cortul si a fost dragoste la prima vedere, in plus, era si la reducere!  97x92x214cm si 1,6 kg, perfect! Am amanat cumpararea biletului de avion si am luat cortul.

Aveam cort, genti, portbagaj, un sac de dormit de vara la 600g, acum trebuia sa gasesc o solutie ca sa pot incarca telefonul. O sa evit drumurile principale si am nevoie de harta. Sa imi cumpar una pentru fiecare tara nu ma ajuta prea mult, drumurile secundare mai putin circulate nu sunt trecute pe ele. Cea mai buna solutie ramanea telefonul cu harti offline. Dar asta era problema, cum fac sa pot incarca telefonul in mijlocul campului.

M-am gandit la varianta dinam, imi era teama ca o sa dau sant in cauciucuri. Dinam in butuc… Nu stiu daca era o solutie potrivita deoarece nu stiu cat de rezistenti sunt butucii astia. In plus, varianta cu dinam ar fi insemnat, probabil, un pic mai mult efort la pedalat.

O alta varianta era sa folosesc un incarcator solar. Ce am gasit la un pret rezonabil, putea genera maxim 400mA(cazul ideal, soare puternic), prea putin pentru a incarca telefonul. In plus greutatea de 400g si faptul ca e destul de fragil m-a facut sa renunt la varianta asta.

Cea mai buna solutie pe care am gasit-o a fost sa imi iau niste acumulatori externi de capacitate mare. Am luat doi acumulatori de 12500mA. Trebuie sa ma tina putin mai mult de o saptamana, deoarece in orasele mari voi sta o zi sau doua, timp suficient pentru a putea incarca acesti acumulatori. Am facut o proba si am reusit sa incarc telefonul de 6 ori cu un singur acumulator.

Am vrut sa imi fac pasaport, cine stie ce idee imi vine pe traseu si poate ma abat prin Kalinigrad sau Belarus. Asa ca am mai adaugt o cheltuiala pe lista.

Casca, nu aveam casca! Am multe semne de la cazaturile trase cu bicla si nu am purtat casca niciodata. Doar ca de data asta am zis ca trebuie sa imi iau, un plus de siguranta. Alt motiv a fost faptul ca este mai ok sa imi cumpar o casca decat sa platesc cine stie ce amenda pe unde voi trece.

Cat am cheltuit, pana acum, cu pregatirile:

– bilet de avion : 180 EUR ( Bucuresti-Riga, cu tot cu bicicleta)

– genti pentru bicicleta: 210RON

– cort: 500RON

– acumulatori externi:2 x 130RON

– husa pentru bicicleta:80RON

– casca: 130RON

– pasport: 280RON

– portbagaj :80RON

Total: 1540RON + 180 EUR…

Nu am facut calculul pana acum… nu ma asteptam sa ajung la suma asta. Vroiam ca totul sa fie cat mai ieftin posibil, dar se pare ca nu a fost chiar asa. In principiu cred ca puteam sa renunt la pasaport si la cort. Totusi, daca renuntam la cort aveam aproximativ doua kilograme in plus la bagaj.

Sper sa nu imi bata vantul prin buzunare dupa ce voi face revizia bicicletei.

Bagajul

O luna de zile si 3000 km de mers pe bicicleta cere un bagaj pe masura. O sa dorm in cea mai mare parte la cort si posibilitatile de a-mi spala hainele sunt foarte limitate. Am incercat sa imi reduc bagajul la strictul necesar, asa ca mi-am facut o lista pe care am revizuit-o de cateva ori pana cand am ajuns la o varianta acceptabila.

O sa incep cu incaltamintea. Mi-am luat o pereche de “incaltari” de rezerva, in cazul in care ma prinde o ploaie pe drum, mi-ar placea sa am totusi picioarele uscate. Initial m-am gandit sa imi iau sandalele, insa nu prea pot sa pedalez cu ele. Sosete… cateva perechi, pe care cred ca le voi arunca dupa ce le voi folosi si o sa mai cumpar pe drum. Deh, am nevoie de spatiu.

Pantaloni. O pereche de pantaloni lungi, o pereche de pantaloni scurti si, desi nu imi plac deloc colantii, o sa am o preche cu mine. Buretelul ala sper sa faca minuni o luna de zile:) .

Tricouri. Asta a fost o alegere dificila, tricourile tehnice, din fibre sintetice, sunt bune, dar dupa doua – trei zile de purtat prin soare, pe langa faptul ca put ingrozitor incep sa imi irite pielea. Tricourile din bumbac sunt si mai rele.  Asa ca am zis sa incerc tricourile din lana merino. Am comandat un tricou de la Merinito si l-am testat in turele de “antrenament” si  in drum spre/de la munca.

Ma asteptam sa ma manance pielea de la el, insa am fost surprins cat de moale si confortabil este. Se usuca repede si cel mai important lucru (pentru mine), dupa o saptamana de purtat zi de zi, nu mirosea deloc. Trei tricouri merino, unul sintetic si unul din bumbac.

Cortul si sacul de dormit, impreuna 2,4 kg. Nu are rost sa iau un sac de dormit mai gros. Nu sunt o persoana foarte friguroasa si nici nu cred ca o sa prind temperaturi mai mici de 5 grade, temperatura extrema a sacului.

Am ales izoprenul in locul saltelei. Desi salteaua este mai confortabila, trebuia sa ii fac loc in interiorul bagajului. In plus, salteaua mea are aproape 900g, 300g in plus fata de izopren. Pare putin 300g, insa asa se aduna…

Am adaugat vesela, scule pentru bicicleta, articole de igiena si un bidon gonflabil de 10l pe care voi incerca sa-l folosesc pe post de dus.
In total, gentile pe portbagaj au 11,5Kg. O sa mai am un rucsac mic in spate in care voi baga gadgeturile si “maruntisurile” pe care le voi lua cu mine. Sper sa fie cat mai usor posibil.

12 puncte de respectat cand pleci cu bicicleta

Daca ai de gand sa mergi cu bicicleta intr-o tura de cateva zile, sau chiar mai lunga, punctele de mai jos iti vor fi de folos. Lucrurile de mai jos le-am aflat din proprie experienta, pe bicicleta si nu numai.

  1. Verifica-ti bicicleta. Daca nu te pricepi, mergi cu ea la un service. Nu este prea placut sa ai probleme cu ea cand esti la cativa zeci de km distanta de un oras unde ai avea sanse sa gasesti pe cineva sa o repare daca nu te pricepi.
  2. Hidratarea este foarte importanta. Chiar daca te opresti in toate localitatile si torni o bere pe gat, nu neglija apa. Alcoolul deshidrateaza si costa bani. Apa este gratis si cateodata poti avea surprize placute cand vorbesti cu localnicii.
  3. Nu pedala mult timp cu incaltaminte care are talpa moale. Cu incaltamintea cu talpa mai dura(nu rigida) nu vei simti cum iti intra pedala in talpa dupa o zi sau doua de pedalat(chiar daca ai platforme). Bocancii, ghetele si sandalele sunt contraindicate.
  4. Nu forta nota pe urcari. Chiar daca portiunea respectiva o faci fara probleme de obicei, acum ai bagaje pe bicicleta. Nu este o rusine sa te dai jos si sa mergi pe langa.
  5. Ochelarii sunt sfinti! Pe langa faptul ca te protejeaza de soare, te vor apara si de insectele si praful care iti pot intra in ochi. Cauta niste ochelari carora le poti schimba lentilele. Pe inserat sau dimineata lentilele transparente sunt ideale.
  6. Cauta o sa confortabila. Daca planifici o tura de mai multe zile, nu pleca cu o sa pe care nu ai testat-o inainte. “Pantalonii cu buretel” sunt folositori, dar daca nu-i suporti (cum este cazul meu), o husa cu gel este binevenita.
  7. Bumbacul este nasol! Bumbacul  mentine transpiratia si te vei incinge (ingheta – daca este racoare afara), se usuca greu si irita pielea. Parintii ne spuneau ca bumbacul e bun si fibrele sintetice nu. Depinde de situatie, in cazul echipamentului sportiv materialele sintetice sunt mai bune. Dar cea mai buna varianta este lana merino, este foarte confortabila, absoarbe umezeala si nu dezvolta mirosuri neplacute, chiar dupa mai multe zile de purtat.
  8. Nu pedala de dimineata pana seara. Daca este foarte cald, ia o pauza de 2-3 sau chiar patru ore. Daca te trezesti devreme, pana la 12  ai cateva ore bune de pedalat, iar spre seara poti continua.
  9. Nu uita servetelele umede. Daca ai ales sa dormi la cort, si nu ai nici un rau sau lac langa locul de campare, servetelele umede fac minuni. Nu iti recomand sa testezi cum este sa mergi doua zile prin soare si sa campezi in mijlocul campului fara apa si/sau servetele.
  10. Foloseste un portbagaj. Daca nu ai unul si vrei sa pleci mai multe zile, un rucsac de 50l (sau mai mare) in spate te va face sa iti doresti unul.
  11. Interactioneaza cat mai mult cu localnicii, cu cat esti mai izolat si mai departe de zonele turistice cu atat oamenii sunt mai prietenosi si mai deschisi. De multe ori vei afla povesti uimitoare si vei invata lucruri noi la care e posibil sa te gandesti mult timp.
  12. Nu trebuie sa-ti fie rusine sa ceri. Daca ai nevoie de apa, cere. Daca treci pe langa o livada, cere un fruct sau doua. Daca ai nevoie de adapost in caz de furtuna sau chiar peste noapte, intreaba daca te pot ajuta. In 90% din cazuri nu te vor refuza, iar daca o fac, nu insista, multumeste-le politicos si mergi mai departe."

 

Posted on 07/26/2016 Uncategorized 0 1823

Leave a CommentLeave a Reply

You must be logged in to post a comment.
Prev
Next

No products

To be determined Shipping
0,00 lei Total

Check out